De Oude Buis

‘De Oude Buis’


‘De Oude Buis’ is het verenigingsschip van de U.S. Histos, en daarmee ook het kloppende hart van de vereniging waar leden tot in de late uurtjes door gaan, of waar belangrijke beslissingen gemaakt worden tijdens vergaderingen. Bijna iedere dag is er wel wat te doen. Het hele studiejaar door is er iedere maandag- en donderdagavond, en iedere eerste derde vrijdag van de maand borrel op ‘De Oude Buis’. Op maandagen kan er zelfs genoten worden van een drie-gangendiner, verzorgd door onze eigen Kookcommissie. Op andere doordeweekse dagen wordt er vergaderd, en in het weekend wordt er vaak een feestje gegeven. Histos en haar verenigingsschip ‘De Oude Buis’ zijn onafscheidelijk. Niet alleen biedt ‘De Oude Buis’ accommodatie voor alle activiteiten van Histos in Utrecht, maar ook zorgen de inkomsten uit de baromzet voor de financiering van de eigen vloot en zeilactiviteiten.

Geschiedenis

Van het varende verleden van ‘De Oude Buis’ is niet zo veel meer bekend. Ze is in 1923 in Papenburg, Duitsland gebouwd. De werf is onbekend. Vervolgens is ze in de vaart genomen en in Antwerpen geregistreerd als de “Dixmude”. Vanwege haar lengte (oorspronkelijk 30 meter), heeft ze waarschijnlijk in noord België, Nederland en noord Duitsland gevaren. De sluizen daar waren te klein voor grotere schepen. De lading is niet meer te achterhalen, maar vermoedelijk ging het om bulkgoederen als zand, grind, erts en kolen.

In 1941 werd de Dixmude geregistreerd in Luik, en in 1951 werd ze weer verkocht en verlengd tot haar huidige lengte van 38,05 meter. De thuishaven werd opnieuw Antwerpen. Haar vaargebied veranderde in België en noord Frankrijk. De laatste registratie in haar werkende leven dateert uit 1969 toen het schip verhuisde naar Brussel.

Rond 1965 was de Utrechtse tandheelkundige studentenvereniging John Tomes op zoek naar een eigen sociëteit. Uiteindelijk werd in 1971 door hen besloten te gaan zoeken naar een binnenvaartschip, omdat die massaal uit de vaart werden genomen en dus goedkoop zouden zijn. Er werden contacten aangeknoopt met de gemeentelijke havendienst, een ligplaats en vergunningen geregeld en uiteindelijk was ook de financiering rond. Met hulp van de gemeentelijke havendienst ging men in heel Nederland op zoek naar geschikte schepen, en zo kwam John Tomes uiteindelijk in het bezit van de Dixmude. Een goede beslissing wat betreft de lengte van de boot, want bij aankomst in Utrecht bleek dat de Dixmude maar net de laatste bocht kon maken, de Kruisvaart in. In vier weken werd de boot omgebouwd tot sociëteit en was net op tijd klaar voor het 15e lustrum in november 1972. De Dixmude is toen omgedoopt naar de 'Raue Hermania', vernoemd naar de oprichters en initiatiefnemers Bart Raue en Herman van Nouhuys.

Op 29 maart 1973 wordt het schip omgedoopt tot ‘De Oude Buis’, vernoemd naar de erevoorzitter van John Tomes, Professor Buisman. In 1974 moet de Faculteit Tandheelkunde verhuizen van de Jutfaseweg naar de Sorbonnelaan op de Uithof. Om de leden de kans te blijven geven te lunchen op de Buis wordt overwogen de ligplaats te verplaatsen naar de Uithof. Er wordt door het Rijk toestemming gegeven, maar alleen als de boot voor iedereen wordt opengesteld. Hier werd niet op ingegaan. De volgende 15 jaar is de Buis elke dag open voor eten en borrels. Er hebben zelfs mensen op de Buis gewoond.

In 1985 komt het besluit dat de studie tandheelkunde in Utrecht wordt gesloten. Er wordt besloten om John Tomes om te zetten in de reünistenvereniging TRV John Tomes en er wordt gezocht naar een nieuwe eigenaar voor ‘De Oude Buis’. Juist in deze periode is Histos op zoek naar een nieuwe locatie voor het onderhoud van zijn vloot, die in die tijd nog voornamelijk uit houten boten bestond. Er werd gekeken naar geschikte loodsen en garageboxen, maar uiteindelijk kwam de boot van John Tomes eruit als “acceptabele oplossing”.

Na veel onderhandelen met John Tomes werd de Buis aangekocht voor fl. 30.000,-. Omdat de boot eigenlijk alleen maar voor onderhoud bedoeld was, werd de professionele keuken niet overgenomen. De toekomst van de bar stond ook ter discussie, maar tijdens een verhitte ALV is met één stem verschil toch besloten de bar te behouden. De bootcommissie van Histos introduceerde de borrels en nam het onderhoud ter hand. Na verloop van tijd werden zelfs de boten de Buis uitgewerkt en werd ‘De Oude Buis’ het middelpunt van de vereniging. In de loop der jaren kwamen er veel meer activiteiten aan boord bij. Er werden borrels geïntroduceerd en men ging zelfs aan boord vergaderen en cursussen geven. Het is nu zelfs mogelijk als lid om ‘De Oude Buis’ te lenen voor een feest of borrel.

‘De Oude Buis’ en de Utrechtse Studentenzeilvereniging Histos.

‘De Oude Buis’ werd volop in gebruik genomen sinds haar aankoop, maar met de tijd kwamen er enkele problemen naar voren. De vergunningen bleken niet te kloppen en er was sprake van geluidsoverlast. De elektra werd nagelopen en vervangen. Ook werd de ingang van het roefje werd verplaatst naar de keuken en omgebouwd tot vergaderruimte. In 1995 kwam er een Buiscommissaris, beheerders en een bedrijfsleider en waren alle vergunningen in orde.

Net voor de winter van 1996 begaf de oude olieketel het definitief, maar pas in 1997 kwam er een nieuwe HR-ketel op aardgas. Dat betekende dat voor elke tapbeurt een half uurtje de waterleiding ontdooid moest worden. Op 14 November 1998 bestond de Buis 75 jaar en was ze 10 jaar in bezit van Histos. Om dit te vieren werd een groot feest gegeven en werd de boot uitgebreid met een extra vergaderruimte: Het DKEOB (Drie Kwart Eeuw Oude Buis). De Boot werd zelf ook onderhanden genomen: de dekzeilen werden vervangen, er werd geïsoleerd en de ingang werd vernieuwd.

Elke 5 jaar ging ‘De Oude Buis’ naar de helling om aan de onderzijde te worden geïnspecteerd. Op alle zwakke plekken werden nieuwe staalplaten aangebracht zodat ‘De Oude Buis’ er weer een paar jaar tegen aan kon. Ook moest vanwege brandvoorschriften de hele Buis voorzien worden van gipsplaat. De daaropvolgende maanden is er dag en nacht geklust om dat voor elkaar te krijgen. Er kwam zoveel stof vanaf dat het hele kruispunt wit was. Op een gegeven moment voldeed de oude keuken ook niet meer aan de eisen, dus in 2001 is de hele oude keuken eruit gesloopt, zijn de wanden bewerkt met menie en een volledig nieuwe keuken gebouwd.

In 2002 kwam er een inspectierapport van de elektra: In de afgelopen 10 jaar was er weer zoveel aangemodderd, dat de huidige situatie niet meer aan de eisen voldeed. De stoppenkast is vervangen door een waterdicht exemplaar en alle leidingen zijn nagelopen, waar nodig vernieuwd en alle dode leidingen zijn verwijderd en er is een nieuw lampenpaneel gekomen achter de bar, waardoor nu alles weer aan de wettelijke eisen voldoet.

In 2007 is ‘De Oude Buis’ voor de laatste keer naar de werf toegegaan. Door een spooruitbreiding is de Kruisvaart smaller geworden, en kan de Buis met een lengte van ongeveer 38 meter bij de Vondelbrug niet meer de Vaartsche Rijn opdraaien. Het hele onderwaterschip moest in 2007 dus bij de werf vernieuwd worden, zodat we minstens 35 jaar kunnen blijven liggen zonder weg te roesten. Het interieur tot 1.50 meter hoogte is in deze periode ook meteen vernieuwd met onder andere een nieuwe vloer, nieuwe bar en nieuwe toiletten. Door de spooruitbreiding kon de Buis ook niet meer op haar oude plek blijven liggen, en kreeg zij dus een nieuwe ligplaats. ‘De Oude Buis’ ligt nu aan de Vondellaan 1c, zo’n 100 meter van haar oude ligplaats af.

Na al deze verbouwingen is het DKEOB een klein beetje in vergetelheid geraakt. Net voordat duidelijk was dat ‘De Oude Buis’ compleet verbouwd zou worden, is het DKEOB leeggehaald om vervolgens snel weer opgebouwd te kunnen worden. Na de verhuizing heeft het DKEOB nog een tijdje als opslagruimte gediend voor de BVC, maar uiteindelijk heeft J.Z.D. Helios, het mannendispuut van Histos besloten het DKEOB weer om te toveren tot borrel- en vergaderruimte. Sinds 2009 kan de hele vereniging weer genieten van het vooronder van gezelligheid, genaamd "Chéz Nico".


In 2019 was het weer hoog tijd voor een grondige verbouwing van het ruim en een behandeling van het vlak om de levensduur van ‘De Oude Buis’ te verlengen. In 2018 is het plan en de financiering omtrent het groot onderhoud goedgekeurd op een AV, en vervolgens zijn de voorbereidingen begonnen. In mei 2019 is de grote verbouwing echt van start gegaan. Vele Histozen hebben in samenwerking met de Buiscommissaris het sloopwerk voltooid. Vervolgens is het vlak schoongemaakt en zijn de muren geschuurd. Daarna is het vlak volledig ingesmeerd met liquid rubber om corosie tegen te gaan. Na deze klus zat het grootste werk voor Histos erop, en heeft de aannemer gezorgd voor een prachtig nieuw interieur. De bar en wandkasten zijn gebouwd door twee oud-Histozen. Op 8 augustus 2019 is er een openingsfeest georganiseerd voor alle leden en sindsdien kunnen we elke dag genieten van onze “Nieuwe Oude Buis”.  

Onze sponsoren